מסתכלים על כולם מגבוה או חייבים לחוש את הקרקע?

מגמת הבניה הרוויה שאנחנו חווים בארץ בשנים האחרונות (בעיקר בגלל מצוקת הדיור והכוונה של ממשלת ישראל, עם יוזמות שונות כיוזמת "מחיר למשתכן" ודומותיה) מעודדת את קבלני הבניין לבנות לגובה ומציבה גם בפני חובבי הבתים צמודי הקרקע את הדילמה האם לעבור לבניין רב קומות או להישאר צמוד לקרקע.

 

מתעוררים מהחלום למציאות שונה

עד מספר לא רב של שנים, לקום בבוקר, לפתוח את הדלת ולצאת אל הגינה שלך, לשתות את קפה הבוקר ליד בריכת הנוי הקטנה שלך, בחצר המעוצבת שלך – היה ה"חלום" של כל מי שהזדמן לידיו סכום כסף שאיפשר לו לקנות נכס נדל"ן. אבל, גם חלומות משתנים בהתאם לאופנות וגם אנחנו מתאימים את עצמנו ומסתגלים לשינויים. אולי זה בגלל שגילינו שה"חלום" שלנו כבר לא כל כך "חלומי" כאשר הוא מתגשם, כי יחד עם בית משלך, מגיעות עלויות משלך, מטלות תחזוקה משלך (למשל, לטפח את הגינה, לתקן את הגג, או לפחות למצוא איש תחזוקה אמין ומקצועי שיעשה זאת ולשכור את שירותיו) וגם אחריות שהיא לגמרי שלכם על כל בעיה שנוצרת (לדוגמה, עץ שלכם שמנשיר את עליו לחצרו של השכן, שגם לו יש בית משלו, או הכלב שלכם שנובח בחצר שלכם, אבל מטריד את מנוחת השכנים, שגם הם, לצערכם, שלכם J ).

 

משפרי דיור – Out, מצמצמי דיור – In

כאשר נבחן מקרוב את נתוני הנדל"ן הזמין לרכישה באזורים מסוימים (למשל, דירות למכירה בקריות, בתים לרכישה בנס ציונה או צמודי קרקע בפתח תקווה), ניתן לזהות גם בתוך האזורים עצמם מגמה ברורה ומובהקת של מעבר מבתים פרטיים צמודי קרקע אל בניינים גבוהים איכותיים ומאובזרים, אשר מנוהלים על ידי חברת ניהול מקצועית, ומתופעלים על ידי צוות מקצועי, שיתחזק את הבריכה, את המעליות היוקרתיות, את הגינה הגדולה שעוטפת את הבניין ויותיר בידי הדיירים רק את הפנאי ליהנות מהמגורים שלהם בבניין. מגמה זו, מכונה על ידי אנשי הנדל"ן – מצמצמי דיור.

 

מיהו מצמצם הדיור האופייני?

על פי מחקר שבוצע על ידי מחלקת המחקר והאסטרטגיה של חברת אלדר וכלל 520 מצמצמי דיור כאלה, למצמצמי הדיור מספר קווים משותפים אופייניים המקשרים ביניהם: לרוב, מדובר בזוגות בוגרים (מגיל 55 ומעלה), אשר ילדיהם עזבו את הבית וכעת, כבר אין להם צורך בחדרים הרבים ובחצר שהעמיד לרשותם הבית צמוד הקרקע. הסיבות העיקריות שצוינו למעבר זה מתחלקות לשלוש מרכזיות: תחושת הביטחון במגדלי המגורים (42% מהנשאלים), קירבה למרכזי בילוי (21%) ואפשרות מגורים ללא מדרגות, המצויות בבתים צמודי קרקע ומרובי מפלסים (16% מהנשאלים).

 

האם זה אומר שעם ישראל מאבד מ"מורשתו" ומתנתק מהקרקע?

לא ולא, אולם הישראלים, כציבור גמיש וסתגלן, העתיקו את החלום שלהם והרימו אותו כמה מטרים מעל לפני הקרקע, על המגדלים מרובי הקומות, אל הבניינים המעניקים לגרים בהם ביטחון, נוחות ומגורים איכותיים, מבלי לאלץ אותם לעבוד קשה על טיפוח הגינה או תיקון הגג.

 

נכתב בשיתוף גבעת אלונים המציעה לכם דירות חדשות ויוקרתיות בקריות