כך תוודאו כי לא ניתן למכור את הנכס שלכם פעמיים

כיצד ניתן – אם בכלל- לזהות נוכלים ושרלטנים מבעוד מועד?  יש סוגי נוכלות שלא ניתן לגלותם אלא אם אתם הופכים לקורבנותיהם. כך מגלים: רק לאחר מעשה, או רגע לפני חתימה על חוזה שאין ממנו דרך חזרה ובחתימתכם אתם נותנים הכשר לניצולו של הנוכל אתכם.

אחד מסוגי ההונאות היותר נפוצות בתחום הנדל"ן היא מכירה כפולה של דירת מגורים.  לדברי עורך דין מקצועי, כפי שקל ופשוט לבצע מכירת נכס פעמיים, כך גם קל יחסית להתגונן מפניה, רצוי בייעוצו ובסיועו של עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין.

הדרך הנכונה, הבדוקה והבטוחה לסכל מבעוד מועד את היתכנות מכירת אותה דירה פעמיים היא באמצעות רישום אזהרה בטאבו, שבה מפורטות ההתחייבויות השונות שבעליו החוקיים של הנכס נתן בקשר לעסקאות הקשורות בנכס שאותו הוא מתעתד למכור.

על מנת למנוע היתכנות נפילת קונה פוטנציאלי של דירה קרבן למעשה נוכלות של בעליה, מומלץ כי תכף לאחר חתימתו על חוזה לרכישת הדירה (שאותו מומלץ לבצע בסיועו ובפיקוחו של עורך דין המתמחה בנושא) הוא יפנה ללשכת רישום מקרקעין (טאבו) בבקשה לרשום הערת אזהרה לטובתו. ההערה נרשמת במקביל גם בצד הבעלים שעל שמו רשומה הדירה.

אם מוכר הדירה ינסה להערים על אדן מסוים שיבקש אף הוא לקנות ממנו את הדירה ואותו אדם יבדוק בנסח טאבו ויגלה, להפתעתו כמובן, כי רשומה כבר הערת אזהרה לטובתו של קונה אחר, סביר והגיוני שהוא יימנע מיצירת קשר (ובמידה שיצר את הקשר- ינתק אותו לאלתר) כדי לא ליפול בפח ולהיוותר חסר אונים, אובד עצות ובעיקר- בלי כספו שייזרה לרוח לאחר שהונח על קרן צבי שפתח במרוץ נגד הזמן…

על מנת לקבל מידע מפורט ורלוונטי בנושא הערת אזהרה, הטפסים והמסמכים הנלווים הנדרשים לצירוף אל בקשת  רישום האזהרה רצוי להיכנס לאתר של לשכת רישום מקרקעין.

טיפ קטן למוכרי דירות: היות שסביר להניח כי קונים פוטנציאליים של הדירה יבקשו מכם לרשום הערת אזהרה, על מנת להבטיח עצם מאפשרות קניית דירה על ידי אחרים, חשוב להגביל ולהתנות את רישום הערת האזהרה בתקופה קצובה ובתנאים שיתאימו לכם. הגבלה בזמן מונעת מצב, שבו הקונה ירשום הערת אזהרה על דירתכם אבל ישהה את קנייתה מבלי שיתאפשר לכם לבטל את רישום הערת האזהרה.

מניעת מצב שבו תגלו כי אתם לא הקונים היחידים של הדירה עשויה לחסוך לכם עגמת נפש, כעס, תסכול וגם לא מעט כסף…