רכישת דירה למגורים או להשקעה: יתרונות וחסרונות

שוק הנדל"ן בישראל נחשב לדינמי בכל קנה מידה, ועובר שינויים משמעותיים חדשות לבקרים. אחת ההחלטות שכמעט כל אדם נדרש לקבל, בשלב זה או אחר של חייו, נוגעת לכדאיות של רכישת דירה, בין אם למטרות מגורים ובין אם כהשקעה. על רקע הסכומים הנכבדים הנלווים לעניין, ברור שמדובר בהחלטה בעלת חשיבות מכרעת. אבל האם הצעד הזה מומלץ, בדגש על נקודת הזמן הנוכחית? המאמר הבא יענה לכם על השאלה הזו בדיוק.

היתרונות של רכישת דירה

סקירה קצרה של שדה המשחק מאפשרת ללמוד על לא מעט מעלות של רכישת דירה, ואלה קשורות למהות הרכישה ולמטרותיה. כאשר רוכשים את הדירה למטרת מגורים, ברור שעושים זאת על מנת להחזיק בנכס שנים ארוכות, וכמובן – להשתמש בו באופן פרטי. מהבחינה הזו, נכס מגורים מונע את הצורך להתנייד בין דירות שונות במהלך השנים, כמו גם את הצורך להשכיר בכל פעם דירות לפרק זמן קצר יחסית. כשמדובר במשפחה, הילדים יכולים להסתגל לסביבה (מעבר דירה נחשב למורכב במיוחד עבורם), כאשר עבור הבוגרים יותר, האפשרות להחזיק במקום עבודה אחד בוודאי תורמת.

הגם שהנושא של משבר הדיור בישראל עולה לכותרות פעמים רבות, המציאות מראה שאם רק מחפשים היטב, ניתן למצוא מציאות של ממש – למעוניינים לרכוש דירה למטרות מגורים, אך במידה לא מבוטלת גם עבור המשקיעים. לא מעט פרויקטים לציבור הדתי, למשל, משווקים כיום במחירים אטרקטיביים, כאשר העובדה שהמחירים נוטים לעלות עם השנים מקלה עוד יותר על המשקיעים. אזורים מסוימים על מפת ישראל נחשבים אף הם לאידאליים לרכישה, כאשר בשנים האחרונות, לדוגמא, יותר ויותר קבלנים ויזמים מציעים מכירת דירות בכפר סבא ובאזור השרון במחירים נוחים, פועל יוצא של הטבות והנחות אלה או אחרות.

ומה באשר לחסרונות?

מן העבר השני של המשוואה, ברור כי רכישת דירה אינה אפשרית כלל עבור רבים. מעבר לצורך בהון עצמי מכובד, מדובר כאן על הצורך לקחת משכנתא, מה שטומן בחובו השלכות כספיות למשך עשרות שנים. לא כולם יכולים או רוצים לבצע את הרכישה בנקודת זמן מסוימת, בידיעה שהיא תקטין מאוד את אפשרויות התמרון הכלכליות יותר. בתרחישים קיצוניים יותר, עלול המצב הכלכלי להביא לקושי לעמוד בתשלומי ההלוואה, מה שהופך את סכנת שעבוד הנכס לממשית.

אותם אנשים מחליטים, בתנאים אלה, להמתין עד אשר מצבם הכלכלי ישתפר לאין שיעור, או לחלופין עד שתהיה ירידת מחירים משמעותית בתחום הנדל"ן. התרחיש של אנשים הבודקים את אפשרויות רכישת הדירה מדי מספר שנים, אך מעדיפים במשך התקופה הזו להשכיר דירה, בהחלט נפוץ במציאות הכלכלית של ימינו.