מההבדלים בין בחירת נדל”ן למגורים או עסקי

דבר ידוע הוא שבחירה של נכס נדלני היא מהחשובות שהאדם מבצע בחייו. את מרבית תשומת הלב מקבל נדל"ן למגורים – בית פרטי או דירת מגורים – אם כי ברור שאי אפשר להוציא מהתמונה גם את הנדל"ן המסחרי (או הנדל"ן העסקי). בחירה נכונה של נכס היא קריטית בדרך להצלחה, כאשר יש הבדל בין המשתנים שצריך להכניס למשוואת הבחירה במקרה של נדל"ן למגורים לעומת נדל"ן לעסקים.

נקודת המוצא: יש להתבונן על הנכס מנקודות מבט שונות

בחירה של נכס נדל"ני היא סוגייה של התאמה לצרכים, כאשר ברור שאלה משתנים בהתאם לסוג הנכס. אם בנכס למגורים מתבוננים בעיקר (או אפילו רק) בצרכים של בני הבית, בהווה או בעתיד – בנכס עסקי יש להתבונן דרך הפריזמה של הלקוחות הפוטנציאליים או הקיימים, העובדים וכן הלאה. בעוד שהתכלית של נכסי המגורים ברורה, במקרה של נדל"ן עסקי יש סוגים שונים של נכסים, שצריכים להתאים במהות שלהם לסוג הפעילות בעסק: חנות לעומת מחסן, למשל.

בניגוד לדירה או לבית מגורים, את הנדל"ן העסקי לרוב משכירים, גם אם יש כאלה שבוחרים להקים נכס מאפס: לדוגמא, הקמת גלריה במקום ששימש בעבר למטרה אחרת לחלוטין. המשתנים הכלכליים המשפיעים על ההחלטה משתנים בכל אחד מהמקרים, כמובן. בנכס למגורים חשוב להתייחס לתנאי התשלום, לעלויות הנלוות (מס רכישה, לדוגמא) ובדרך כלל גם למאפייני המשכנתא. בנכס עסקי ההתייחסות לרוב היא לסכום החודשי של השכרת הנכס, שמחושב פר מטר רבוע. שצריך לקחת בחשבון גם את הוצאות התחזוקה או את ניהול הנכס: לדוגמא, בניין המשרדים בו ממוקם המשרד.

סוגיית המיקום

כאשר באים לרכוש נכס – כל נכס – חייבים לקחת בחשבון את המיקום הספציפי שלו. במקרה של נכס למגורים, הרי שיהיו אלה הצרכים של בני הבית שצריכים להיכנס לתמונה. הם צריכים לבחור באזור הנמצא באזור נגיש, רצוי במרחק סביר ממקום העבודה שלהם. משפחות עם ילדים ירצו בוודאי נכס שנמצא בקרבת גני הילדים ובתי הספר אליהם יעדיפו לרשום את ילדיהם. מרכזי קניות ומקומות בילוי הם פרמטרים נוספים שרוב רוכשי הדירה מתייחסים אליהם.

לעומת זאת, בעת בחירה של בתי עסק או משרדים להשכרה, צריך לבחור במיקום שיסייע למלא את שאיפת העסק לכמה שיותר לקוחות. האזור חייב להיות נגיש פי כמה מאשר נכס למגורים ולספק מענה לצרכים של כל מי שעשוי להיות לקוח פוטנציאלי: מומלץ להעדיף משרדים להשכרה בתל אביב הנמצאים סמוך לעורקי תנועה מרכזיים או קרוב לתחנות התחבורה הציבורית. יש לתת את הדעת גם על האנשים שנוהגים לפקוד את האזור (לדוגמא, מבחינת גילאים), במטרה לראות האם הוא עומד בקנה אחד עם קהל היעד של עסק מסוים.